פציעות ידיים נפוצות:

היד האנושית היא אחד האיברים המורכבים ביותר בגוף האדם. היכולת להחזיק והשתמש בכלים החל מכלי אבן ששימשו את האדם הקדמון ועד לכלי כתיבה ומכונות מורכבות המשמשות את האדם המודרני. המבנה הייחודי של כף היד האנושית  ,מבדילה אותנו מהחיות וזו אחת הסיבות החשובות להתפתחות של המין האנושי. בנוסף לכך יכולת התנועה המורכבת של היד הופכת את הידיים גם לאיבר תקשורת (שפת גוף, שפת הסימנים, לחיצת יד, טפיחה עם היד על השכם וכ"ו)

היד האנושית מורכבת מ 27 עצמות פחות או יותר (משתנה בין אדם לאדם), ריבוי העצמות מאפשר ביצוע תנועות מורכבות ועבודות עדינות. צפיפות העצבים וריכוז הקולטנים התחושתיים בכף היד היא גבוה יותר מכל איבר אחר בגוף למעט הלשון והשפתיים, דבר המאפשר את חוש המישוש המפותח מאוד אצל בני האדם.

אפילו העור שעוטף את כף היד הינו הוא מיוחד, ללא שער , עבה יותר ובהיר יותר אפילו באנשים שחומי עור. קפלי העור בכף היד שונים בין אדם לאדם מה שמאפשר לזהות אנשים על סמך תביעת אצבע.

היד מחולקת לשורש כף היד הנמצא בין האמה לכף היד וכף היד המורכב מהאצבעות, בכף היד יש 5 אצבעות: אגודל , אצבע , אמה , קמיצה וזרת.

את פציעות הידיים נהוג לסווג לפציעות טראומטיות, קרי פציעות בעקבות חבלה

ולפציעות בעקבות שימוש יתר שנקראות גם פציעות ספורט למרות שלא רק ספורטאים סובלים מהם, חלק מהפציעות יכולות להתרחש הן עקב חבלה והן עקב שימוש יתרכמוכן אפשר לסווג את הפציעות גם לפי הרקמה שנפצעה כגון פציעות שריר, גידים, מפרקים או עצמות.

פציעות ספורט נפוצות:

  • אצבע הדק- מדובר בדלקת של הגיד המכופף באזור הבסיס של אחת האצבעות הפריע לגיד להחליק בחופשיות בתעלה שלו, בתחילה ישנו כאב מקומי ובהמשך אף נוצרים "קליקים" בעת ניסיון ישור האצבע ובמקרים מסוימים האצבע אף נתקעת ויש צורך בשימוש בכוח על מנת לשחררה . בחלק גדול מהמקרים זריקה של סטרואידים לאזור פותרת את הבעיה לתקופת זמן ארוכה וניתן לחזור על הזריקה מס' פעמים. במקרים מסויימים או באנשים אשל לא מעונינים בטיפל בסטרואידים יהיה צורך בניתוח
  • אצבע פטישית (Mallet finger- קרע של הגיד המיישר בקצה הרחיקני של האצבע- יכול להתרחש עקב חבלה, עקב הרס הגיד על ידי דלקת מפרקים או באנשים מבוגרים עקב החלשות הגיד עם הזמן, האצבע השלישית (אמה) היא המעורבת ברוב המקרים מעצם היותה האצבע הארוכה ביותר
  • המטופל יסבול מכאבים רגישות או נפיחות (לא תמיד) באזור הפרק הרחיקני של האצבע ואי יכולת ליישרה במלואה. הטיפול במצב זה נגזר לפי מנגנון הפציעה ומאפייניו היחודיים של כל מטופל ויכול לנוע בין טיפול בקיבוע פלסטי עד להחלמת הגיד עד לניתוח בו הגיד נתפר או מחורב חזרה לאזור ממנו ניתק בעצם.
  • DeQuervain's Tenosynovitis

פציעות טראומטיות נפוצות:

  • שבר מתאגרף (BOXERS FRACTURE)- זהו שבר בצוואר המסרק של האצבע החמישית, השבר זכה לשמו עקב הסיבה הנפוצה הגורמת לו שהיא מכת אגרוף בטכניקה לא נכונה . הטיפול לרוב יהיה קיבוע בגבס למס' שבועות, בשברים בהם נוצרה תזוזה משמעותית בין חלקי השבר יהיה צורך בניסיון שחזור השבר על ידי משיכה תחת הרדמה מקומית של האצבע או אף בשחזור ניתוחי.
  • שבר על שם BENNET- זהו שבר תלישה של החלק הפנימי של עצם המסרק של האגודל , הטיפול נגזר מדרגת השבר ויכול לנוע בין קיבוע בגבס למס' שבועות ועד לניתוח לשחזור השבר
  • שבר עצם הסירה
  • קרע של גיד
  • פריקה של אצבע-לעיתים, למשל עקב חבלה של כדור לאצבע הפרק יוצא ממקומו. יש לקבע את האצבע עם אביזר קשיח הנמצא במקום על מנת למנוע תזוזה כואבת, ניתן גם לקבע את האצבע עם פלסטר לאצבע השניה, לתת למטופל משכך כאבים ולפנותו בהקדם לרופא זמין. המטופל יחווה כאב ועיוות של ציר האצבע , ברוב המקרים הרופא יבצע שחזור של הפריקה על ידי משיכה של האצבע לאחר הרדמה מקומית ואז יקבע אותה למס' שבועות, בחלק מהמקרים יהיה צורך בשחזור ניתוחי.